Dames winnen nu ook de beker

De Gentse waterpolodames hebben zichzelf een mooi cadeau gedaan. In het bad van La Louviere wonnen zij zaterdagavond de finale van de beker van België. In die finale werd concurrent MZV Eeklo verslagen met 9-13. Eerder werden de dames van KGZV ook al Belgisch kampioen.

De match van zaterdagavond stond bij de Gentse in het teken van afscheid. Een generatie speelsters wil het een pak rustiger aan doen, maar niet zonder nog één keer te “shinen”. De titel hadden ze al binnengesleept, nu nog de beker. De finale startte eerder moeizaam. Na een studieronde van om en bij de 3 minuten kon Frouke Ingels een eerste keer scoren voor Eeklo. De Gentse kreeg meteen twee man-meersituaties maar verzuimde af te werken. Het doelpunt kwam er wel via Steffi Rijckaert, 1-1. Toch sloeg de Gentse motor nog niet aan. Op 1 minut tijd kreeg KGZV nog 3 doelpunten tegen de netten. Via Fee Lampaert, Flore De Tollenaere en Linde De Wispelaere werd het 4-1. Een tik voor de Gentse dat naar het einde van periode 1 toch stilaan op dreef kwam. Laura Vandaele, die een schitterende finale speelde, kon vanop man-meer milderen en de 4-2 tussenstand op het bord zetten.

Een ander scenario in de tweede periode. Gentse scoort via Leen Baudonck al snel de 4-3, en Eeklo komt met de 2e fout voor Sien Verbeke in foutenlast. Bovendien is de Gentse doelvrouw Lois Laton vanaf periode twee bijna onklopbaar geworden, ondanks een armblessure vanaf periode één. Het geeft haar medespelers vertrouwen en Sam De Caluwe zet de bordjes gelijk, 4-4. Gentse krijgt dan een penalty, de Eeklose coach pakt op dat moment ook geel. Laura Vandaele werkt knap af, 4-5. Beide ploegen krijgen dan een man-meer, zonder succes. Gentse komt nu ook in foutenlast, zowel Leen Baudonck als kapitein Janne Laton pakken hun tweede fout. Eeklo profiteert daarvan en komt opnieuw gelijk via Fee Lampaert en Sien Verbeke. 6-6 halfweg.

Eeklo wisselt van doelvrouw vanaf periode 3, maar dat brengt weinig succes, integendeel. Laura Vandaele scoort haar derde goal, en Sam De Caluwe scoort heel fraai de 6-8. Eeklo krijgt nu een tik. De scheidsrechters blijven intussen maar met uitsluitingen zwaaien, en de Gentse profiteert, 6-9 via Sylvie Den Blauwen. Fee Lampaert kan de sterk keepende Lois Laton toch één keer kloppen en  zo de hoop nog even hoog houden voor haar team, 7-9, maar Steffi Rijckaert tempert die hoop meteen, 7-10. Dichter komen de Eeklose dames niet omdat de Gentse verdediging nu ook 100% draait.

Ook in de vierde periode blijft het uitsluitingen regenen. Maar beide teams verzuimen daar iets mee te doen. Gentse laat er zelfs 3 liggen. Toch zie je meer en meer dat het vertrouwen bij de Gentse dames in een goede afloop groeit. De aanvallen van Eeklo leveren niets meer op, Gentse scoort wel via alweer Laura Vandaele. 7-11. Eeklo verliest dan Rune Lievens en Sien Verbeke met 3 persoonlijke fouten maar scoort nog eens tegen via Flore De Tollenaere. Maar de Gentse laat zich niet meer van de wijs brengen. Integendeel. Laura Vandaele draait er nog twee tegen de netten 8-13. Het slotakkoord van de match is voor Flore De Tollenaere,de finale eindigt op 9-13, de dames van de Gentse pakken naast de titel ook de beker van België! Het is meteen de 5e dubbel voor de KGZV-dames van coach Patrick Van Peteghem, en een schitterend einde van een fantastische loopbaan voor Nona Laton, Steffi Ryckaert en Sylvie Den Blauwen. Zij laten wat stoom af en zullen nog af en toe een training meepikken en als het nodig is mogen de andere dames “bellen”.

Dit vind je misschien ook leuk...